ExperienÈ›a acestui om, Iuri Maskov, ne arata foarte concret cum Se descoperă Dumnezeu. Se întâmpla ceva in inima; si, deÈ™i suferinÈ›a ajuta aceasta transformare, nu exista metode infailibile pentru a ajunge la ea. De exemplu, in ultimii È™aizeci de ani s-a publicat multa literatura din Rusia despre oameni aflaÈ›i in suferinÈ›a, care nu s-au convertit. In limba engleza exista o carte foarte interesanta, scrisa de un rus pe nume Marcenko, cu titlul My testimony (Marturia mea).
Marcenko era doar un om onest care n-a putut sa suporte sentimentul înspăimântător ca in Rusia Sovietica totul este fals, ca toata lumea te minte. Ca urmare, a spus adevărul si, din aceasta cauza, a fost trimis in lagăr. AutorităÈ›ile l-au supus interogatoriilor obiÈ™nuite È™i au È›inut sa-i spună: „Daca iÈ›i menÈ›ii ideile, chiar daca ieÈ™i afara, vei reveni aici. De ce sa nu te schimbi È™i sa faci ce fac toÈ›i ceilalÈ›i?”
„Nu pot, a răspuns el, sunt un om cinstit!” Privindu-i pe credincioÈ™i, a ajuns la concluzia ca ei erau singurii oameni fericiÈ›i din lagărele de concentrare, de vreme ce spuneau: „Sufăr pentru Hristos” È™i acceptau ce li se întâmpla. „Nu pot sa fiu nici ca ei, spunea el, deoarece eu nu cred in Hristos”. In felul acesta a ajuns atât de stăpânit de furie, încât atunci când îi vedea pe gardieni îi venea sa-i strivească cu uÈ™ile. Când a ieÈ™it din închisoare, s-a umplut de amărăciune È™i a vrut sa-si ucidă toÈ›i asupritorii. Știa ca se va întoarce înapoi in lagăr. Si, intr-adevăr, după ce a scris cartea, a fost trimis înapoi.
Vedem astfel ca, in cazul lui Marcenko, inima nu s-a înmuiat, ci i-a rămas de piatra. Desigur, inima este ceva foarte complicat È™i poate ca, intr-o zi, el se va schimba. Mărturia lui ne arata ca nu putem trimite un om intr-un lagăr de concentrare È™i sa spunem: „aÈ™a îl vom face creÈ™tin”. Unii devin creÈ™tini, alÈ›ii nu.
Când convertirea are loc, procesul revelaÈ›iei apare intr-un mod foarte simplu; o persoana este in nevoie, suferă È™i atunci, cumva, se deschide o alta lume. Cu cat eÈ™ti mai in suferinÈ›a È™i in dificultăÈ›i si eÈ™ti „disperat” după Dumnezeu, cu atât mai mult El iÈ›i vine in ajutor, Se dezvăluie Cine este È™i iÈ›i arata calea de ieÈ™ire.
Iată de ce nu trebuie sa căutam lucruri spectaculoase, precum minunile. Din întâmplarea cu Sfântul Nichita, relatata mai sus, È™tim ca aceasta este cea mai rea cale de apropiere (de Dumnezeu, n. red.) si duce la înÈ™elare. Calea cea dreapta se afla in inima care încearcă sa se smerească È™i È™tie doar ca suferă È™i ca trebuie sa existe cumva un adevăr mai înalt care nu numai ca o poate ajuta in acesta suferinÈ›a, dar o È™i poate aduce intr-o cu totul alta dimensiune. Aceasta trecere de la suferinÈ›a la realitatea transcendenta reflecta viaÈ›a lui Hristos, Care a murit in suferinÈ›a Sa de pe Cruce, a indurat cea mai îngrozitoare È™i ruÈ™inoasa moarte si, apoi, spre totala nedumerire a propriilor săi Ucenici, a înviat din morÈ›i, S-a înălÈ›at la cer, a trimis Duhul Sfânt È™i a pus începutul întregii istorii a Bisericii Sale.
Iată, in esenÈ›a, ce doream sa va spun despre revelaÈ›ie in Ortodoxie. Dumneavoastră puteÈ›i pune întrebări sau sa comentaÈ›i pe aceasta tema.