Teologia chenotica a lui Antonie Bloom, Mitropolitul Surojului, din perspectiva antropologica

Format: 14.5*23 cm
ISBN: 978-606-666-450-9
Status: in stoc

Teologia chenotica a lui Antonie Bloom, Mitropolitul Surojului, din perspectiva antropologica

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Doxologia
Numar de pagini: 492

Mitropolitul Antonie (Bloom) de Suroj (1914-2003) a fost una din cele mai de seamă voci ale Ortodoxiei din veacul al XX-lea, fiind foarte cunoscut pentru predicile şi convorbirile despre Sfânta Scriptură, viaţa duhovnicească şi problemele contemporane. O parte a acestui material a fost publicat în timpul vieţii sale, însă restul a devenit disponibil abia după moartea sa, dintre care o bună parte rămâne ca abia de acum să fie tradusă din limba rusă. Până astăzi, moştenirea lăsată de Antonie Bloom nu a fost studiată cum se cuvine iar această teză de doctorat reprezintă o primă încercare de a organiza acest imens corpus de material şi de a începe un studiu al temelor sale cheie. Lucrarea de faţă abordează teologia chenotică a Mitropolitului Antonie. Perspectivele sale unice în această zonă vor fi folosite ca o lentilă prin care se va prezenta vastul său corpus de scrieri şi implicaţiile lor în antropologia creştină răsăriteană a zilelor noastre.

Pr. Roman Rytsar

Pret: 37.00 LEI   
  Cumpara


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul


(Nu exista recenzii la aceasta carte. Fiti primul care scrie o recenzie!)


Carti similare


    • De ce, oare, această iniÈ›iativă care comportă multă muncă, dificultăÈ›i, timp È™i investiÈ›ie materială? Răspunsul este simplu. Poporul cel dreptcredincios are nevoie de „chipuri de pocăinÈ›ă” cum rosteÈ™te o rugăciune din canonul de pregătire pentru primirea Sfintei ÎmpărtăÈ™anii. Poporul lui Hristos din România este însetat de „apa cea vie”, este înfometat după „pâinea cea spre fiinÈ›ă”.
      „Chipuri de pocăinÈ›ă” găsim în viaÈ›a sfinÈ›ilor din primele veacuri creÈ™tine, în viaÈ›a sfinÈ›ilor cu care Dumnezeu a binecuvântat neamul românesc.
      „Chipuri de pocăinÈ›ă” găsim, de asemenea, în viaÈ›a bineplăcuÈ›ilor lui Dumnezeu care au odrăslit în sânul altor popoare. CuvioÈ™ii StareÈ›i de la Optina se numără printre aceste „chipuri de pocăinÈ›ă”, printre „geniile sfinÈ›eniei” spre care se îndreaptă omul contemporan în căutare de odihnă sufletească.
      IntenÈ›ia publicării unei colecÈ›ii dedicate vieÈ›ii mănăstireÈ™ti de la Optina are È™i un alt scop È™i anume: tot ceea ce s-a petrecut ca viaÈ›ă monahală autentică timp de peste 100 de ani la Optina se datorează influenÈ›ei exercitate asupra Lavrei de Sfântul Paisie Velicicovski de la Mănăstirea NeamÈ›. În viaÈ›a celor 14 stareÈ›i ai Optinei, canonizaÈ›i de Biserica Ortodoxă Rusă în 1996, se descoperă amprenta geniului paisian.
      După moartea Sf. Paisie, ucenicii săi au mers în Rusia È™i prin intermediul lor s-a născut fenomenul numit „Optina”. Timp de peste 100 de ani după moartea Sfântului Paisie Velicicovski, monahismul din Èšările Române, din Rusia È™i din alte părÈ›i ale Bisericii Ortodoxe a fost influenÈ›at de lucrarea duhovnicească a Mănăstirii NeamÈ› de la sfârÈ™itul secolului al XVIII-lea.
      Vremurile au fost grele pentru Rusia în tot veacul XX, iar pentru România nu tocmai uÈ™oare. InfluenÈ›a vieÈ›ii duhovniceÈ™ti rezultată din lucrarea Sfântului Paisie s-a diminuat considerabil.
      Redescoperirea Filocaliei prin traducerile Părintelui Dumitru Stăniloae, revigorarea monahismului atonit, traducerile din SfinÈ›ii PărinÈ›i, redobândirea libertăÈ›ii în spaÈ›iul Europei răsăritene după 1990 au oferit cadrul necesar redescoperirii cu mai multă vigoare a influenÈ›ei Sfântului Paisie asupra vieÈ›ii creÈ™tine ortodoxe.
      Publicarea colecÈ›iilor dedicate stareÈ›ilor mănăstirii Optina se doreÈ™te a fi, aÈ™adar, È™i un omagiu adus Sfântului Paisie de la NeamÈ›.
      Prin intermediul acestei colecÈ›ii creÈ™tinul de azi intră în legătură cu un izvor de viaÈ›ă care-l adapă autentic în setea lui după sens, lumină, în setea lui după Dumnezeu. ViaÈ›a È™i învăÈ›ăturile stareÈ›ilor de la Optina arată, dincolo de locul È™i timpul în care ei au trăit, că existenÈ›a omului fără Hristos È™i fără Evanghelie, fără Biserică, este un non-sens, o confuzie, o disperare fără leac. Spre stareÈ›ii de la Optina, în veacul al XIX-lea È™i începutul veacului XX, se îndreptau pentru cuvânt duhovnicesc mulÈ›imi de călugări, È›ărani È™i moÈ™ieri, prinÈ›i È™i intelectuali. De ce? Pentru că trăiau dramatic golul din ei È™i simÈ›eau că la umbra sfinÈ›ilor de la Optina găseau izvorul umplerii vieÈ›ii lor cu duh È™i adevăr.
      Astăzi, omenirea trăieÈ™te È™i mai dramatic decât în veacurile XIX È™i XX, tragedia singurătăÈ›i, a disperării, a lipsei de libertate lăuntrică. Unde să alerge omul de azi pentru a-È™i regăsi echilibru vieÈ›ii interioare È™i, prin aceasta, să redescopere sensul existenÈ›ei sale?
      Răspunsul nu este È™i nu poate fi altul decât: HRISTOS. „VeniÈ›i la mine toÈ›i cei osteniÈ›i È™i împovăraÈ›i È™i Eu vă voi odihni pe voi.” (Matei 11, 28) Numai trăirea întru Hristos umple existenÈ›a omului.
      Spre Hristos ne conduce Liturghia, ne conduce Filocalia, ne conduce bucuria lăuntrică a rugăciunii minÈ›ii È™i a inimii, ne conduce lupta cu mândria, ne conduce iubirea de vrăjmaÈ™i. Toate aceste căi ne conduc spre Hristos È™i călăuză avem pe cei ce au parcurs acelaÈ™i drum: pustnicii din Egipt sau cei din CarpaÈ›i, cuvioÈ™ii din Athos sau cei de la Optina.
      Rog pe Dumnezeu să binecuvinteze strădania traducătorului, Părintele Profesor Teoctist Caia È™i a ostenitorilor din cadrul Editurii È™i Tipografiei Mitropoliei Moldovei È™i Bucovinei care fac posibilă publicarea colecÈ›iei „CuvioÈ™i stareÈ›i de la Optina”.
      Dumnezeu să te binecuvinteze È™i pe tine, cititorule al acestei cărÈ›i, conducându-te prin pocăinÈ›ă, rugăciune È™i iubire, la viaÈ›a în Hristos, singura care-È›i va oferi bucurii adevărate, libertate reală È™i lumină în viaÈ›ă. († TEOFAN, Mitropolitul Moldovei È™i Bucovinei)

Volume apartinand de la aceeasi editura

    • Oriunde ne-am uita în această lume, pretutindeni vedem doar stricăciune, deÈ™ertăciune È™i păcat. Pretutindeni predomină cele pământeÈ™ti È™i stricăcioase, conversaÈ›iile deÈ™arte È™i lipsite de conÈ›inut, faptele pline de deÈ™ertăciune – care aproape că nu ne aduc aminte deloc de cer, de Dumnezeu È™i de viaÈ›a de dincolo. Numai în casele evlavioase, icoanele lui Iisus Hristos, ale Preacuratei Sale Maici È™i ale sfinÈ›ilor Săi le aduc aminte celor care vor să înÈ›eleagă că suntem creÈ™tini, mădulare ale lui Hristos È™i moÈ™tenitori ai ÎmpărăÈ›iei Sale; că aÈ™teptăm învierea morÈ›ilor È™i viaÈ›a veacului viitor, în care ne vom uni cu Domnul È™i cu sfinÈ›ii, curăÈ›indu-ne de orice întinăciune a trupului È™i a sufletului. AÈ™adar, vedeÈ›i ce diferenÈ›ă există între Biserică È™i lume! VedeÈ›i cât de folositor îi este È™i câtă nevoie are creÈ™tinul să vină la Biserica lui Dumnezeu, să se educe pentru patria cerească, să se sălăÈ™luiască în el Duhul lui Hristos, ca să se cultive în el trăsături cereÈ™ti È™i sfinte! Căci unde, dacă nu aici, veÈ›i auzi Cuvântul lui Dumnezeu; unde, în afară de Biserică, vă vor fi puse la dispoziÈ›ie tainele credinÈ›ei; de unde veÈ›i lua puteri de a trăi creÈ™tineÈ™te? Toate acestea sunt în Biserică È™i le primim de la Biserică. De aceea să îndrăgiÈ›i să frecventaÈ›i Biserica lui Dumnezeu È™i să vă faceÈ›i pe voi înÈ™ivă biserici vii ale lui Dumnezeu „ca pietre vii, zidiÈ›i-vă drept casă duhovnicească, preoÈ›ie sfântă, ca să aduceÈ›i jertfe duhovniceÈ™ti, bineplăcute lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos” (I Pt. 2, 5).

    • Cartea de faÈ›ă îÈ™i propune să ajute cititorii să pătrundă mai profund în esenÈ›a duhovnicească a tradiÈ›iei artei sacre bizantine. Arta bizantină nu poate fi condamnată că nu este firească, realistă, sau pentru că nu reproduce fidel lumea exterioară. Scopul ei este unul foarte diferit. Ea are o funcÈ›ie religioasă. Ea caută să exprime lucruri duhovniceÈ™ti spre a-l ajuta pe om să pătrundă tainele religiei creÈ™tine, să se ridice la un nivel superior al fiinÈ›ei. Perioada bizantină este o perioadă istorică È™i un loc în care oamenii au vieÈ›uit cu o aspiraÈ›ie către suprafiresc, către veÈ™nicie. Bizantinii credeau în tainele È™i adevărul revelate de Hristos, cu alte cuvinte, în minunata lume care există dincolo de cea percepută de simÈ›urile È™i raÈ›iunea noastră, întrucât anticii s-au oprit în punctul acela.

      Lumea antică este împărăÈ›ia logicii, măsurii È™i a morÈ›ii. BizanÈ›ul este împărăÈ›ia credinÈ›ei, a emoÈ›iei duhovniceÈ™ti È™i a nemuririi. Acest lucru poate fi limpede observat în arta fiecăreia dintre aceste două lumi. CreÈ™tinismul a rafinat „omul dionisiac È™i apollonic”, l‐a îndreptat spre adâncurile sale È™i i‐a dăruit „ochi È™i urechi duhovniceÈ™ti”, spre a putea cerceta adâncimile de nepătruns ale duhului È™i spre a asculta „dumnezeieÈ™tile ecouri”.

    • Lucrarea de faÈ›ă este, în primul rând, rodul împărtăÈ™irii unei experienÈ›e personale în ceea ce priveÈ™te viaÈ›a creÈ™tină în ansamblul ei, dar È™i în punctele ei specifice, fundamentale: rugăciunea, pocăinÈ›a, ascultarea, nevoinÈ›a È™i tot ceea ce È›ine de sfinÈ›enia vieÈ›ii. StareÈ›ul Iosif Vatopedinul, ucenic al Sfântului Iosif Isihastul, marele Părinte contemporan cu vieÈ›uire neptic-filocalică, ne face părtaÈ™i la o cultură duhovnicească specific athonită, o cultură isihastă actuală ce oferă răspunsuri pentru omul contemporan.Modul prezenÈ›ei harului la începători este bucuria duhovnicească sau lacrimile liniÈ™tite È™i aducătoare de bucurie, sau o frică liniÈ™tită care izvorăÈ™te din amintirea păcatelor pentru sporirea plânsului È™i tânguirii. Progresiv, harul devine simÈ›irea iubirii lui Hristos, încât dispare cu desăvârÈ™ire înălÈ›area minÈ›ii È™i se înfierbântă inima în dragostea lui Dumnezeu într-atât, încât socoteÈ™te că nu va putea suporta mai mult. Alteori, iarăÈ™i, se gândeÈ™te È™i vrea să rămână pentru totdeauna în starea în care se găseÈ™te È™i să nu caute să vadă sau să audă nimic altceva. Toate acestea È™i multe alte felurite chipuri ale percepÈ›iei È™i mângâierii harului sunt introductive pentru cei care se străduiesc să spună È™i să È›ină rugăciunea minÈ›ii, atât cât depinde de ei È™i cât le stă în putere. Până în acest punct, care este atât de simplu, socotesc că fiecare suflet care a fost botezat È™i petrece în mod ortodox poate să pună în aplicare È™i se află în această bucurie duhovnicească, având, în acelaÈ™i timp, È™i dumnezeiescul acoperământ, È™i ajutor în toate faptele È™i lucrările lui.Gheronda Iosif Vatopedinul

watch series