Parastase

Format: 15x21 cm
ISBN: 978-973-616-596-2
Status: in stoc

Parastase

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă
Numar de pagini: 126

Sfânta Biserică a lui Hristos, fidelă misiunii sale de a conduce oamenii spre Împărăția Cerurilor È™i dând mărturie despre credința în nemurirea sufletului creat de Dumnezeu, însoțeÈ™te cu multe rugăciuni sufletele credincioÈ™ilor mutați din viața aceasta, iubirea ei fiind mai tare decât moartea (cf. Cântarea Cântărilor 8, 6). Alături de pomenirea la Dumnezeiasca Liturghie a sufletelor celor decedați, principala slujbă pentru iertarea È™i odihna acestora este Parastasul, care se săvârÈ™eÈ™te de către arhierei sau preoți, întrucât ei au primit, prin harul Duhului Sfânt, puterea de a dezlega păcatele celor credincioÈ™i, vii sau adormiți în Domnul (cf. Matei 18, 18; Ioan 20, 22-23).

Numele slujbei provine din cuvântul grecesc παράστασις care înseamnă înfăţişare înaintea cuiva, mijlocire pentru cineva, semnificând, deci, rugăciunea stăruitoare pentru sufletul celui răposat, care se va înfățiÈ™a înaintea lui Hristos, Dreptul Judecător.

Textul slujbei Parastasului este alcătuit din cântări de la slujba înmormântării mirenilor, urmând structura unei Utrenii. Însă, pentru că această slujbă avea o lungime apreciabilă È™i era adesea solicitată, ea a primit, în practică, unele prescurtări (care se aplică, în parohii, È™i Utreniei obiÈ™nuite), încât lungimea ei a fost redusă, prin renunțarea la citirea Catismei È™i a altor Psalmi, la Canon È™i la elementele repetitive. Forma dezvoltată a Parastasului a rămas să fie săvârÈ™ită la mănăstiri (vezi Panihida, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti, 2016). Din acest motiv, a apărut o discrepanță între rânduiala indicată de Molitfelnic È™i modul practic al săvârÈ™irii acesteia, în bisericile de mir. Totodată, Molitfelnicul nu prezenta slujba integrală, ci arăta doar structura Parastasului È™i făcea trimiteri la slujba înmormântării. De aici a apărut necesitatea publicării cărții de față, în care slujba Parastasului să fie tipărită într-un text unitar, integral, fără trimiteri la alte slujbe, în forma în care Parastasul este săvârşit în practica actuală a Bisericii Ortodoxe Române.

Pentru a veni în ajutorul preoților slujitori, alături de Parastasul de obÈ™te, în cartea de față au fost aÈ™ezate, cu text integral, pentru prima dată la un loc, rânduielile speciale de Parastas pentru pruncii botezaţi şi apoi decedaţi, pentru eroi, precum şi rânduielile Parastasului mic, numit şi Trisaghion ori Litia mică. Totodată, au fost adăugate: rugăciunea de binecuvântare a hainelor şi a altor lucruri ce se împart pentru cei răposaţi, sfinţirea crucii care se aşază la mormânt, precum şi hotărâri ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române privind înmormântarea sinucigaşilor, a pruncilor morţi nebotezaţi şi a celor care au fost incineraţi. Lucrarea beneficiază de o grafică adecvată È™i de un font generos, foarte lizibil.

Binecuvântăm această nouă apariție editorială, nădăjduind ca formatul ei practic È™i conținutul ei clar să uÈ™ureze lucrarea pastorală a preoților È™i să promoveze unitatea liturgică în parohii. Sfintele slujbe săvârÈ™ite corect, cu atenție È™i cu evlavie, ajută mult sufletele celor ce au adormit întru nădejdea învierii şi a vieţii de veci, dar aduc şi mult folos duhovnicesc È™i mângâiere celor ce se roagă pentru cei adormiți în Domnul.

† DANIEL

Pret: 29.00 LEI   
  Cumpara


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul


(Nu exista recenzii la aceasta carte. Fiti primul care scrie o recenzie!)


Carti similare

Carti scrise de acelasi autor

    • ppspanSunt foarte bucuros de marturiile aduse de cei convertiti la Ortodoxie. Cred ca va fi o carte care-i poate ajuta pe multi ortodocsi sa-si redescopere propria credinta. - IPS Serafim/spanbr /spanCartea Redescoperirea mostenirii ortodoxe a Occidentului este structurata sub forma de triptic si construita asemenea unui mozaic din alaturarea inspirata si maiestrita a mai multor convorbiri cu convertiti la Ortodoxie./spanbr /spanOn prima sectiune, dialogurile duhovnicesti ii au drept interlocutori pe parintii ortodocsi Michel Evdokimov din Franta, Andrew Phillips si Gregory Hallam din Marea Britanie, Serge Model din Belgia, sau arhimandritul Johannes Johansen de la o manastire norvegiana inchinata Sfantului Mare Mucenic Trifon (din Hurdal). Pornind de la propria lor experienta de viata si pastorala, acestia zugravesc imaginea Bisericilor ortodoxe din tarile lor (adica a Bisericilor locale din care fac parte), cu diferitele particularitati si provocari din partea lumii occidentale, secularizate, in care s-au inchegat./spanbr /spanCea de-a doua sectiune, si cea mai ampla a cartii, este consacrata „indragostitilor de Ortodoxie” si „experientelor” lor de cautare a Adevarului lui Hristos si de descoperire a lui in Biserica Ortodoxa. Fiecare dintre aceste povesti de viata, ce istorisesc intrarea in Ortodoxie a protagonistilor lor, impulsionate proniator de Datatorul vietii prin diferite intalniri – cu ortodocsi din tari traditional ortodoxe, cu Domnul Onsusi la contacul cu o prima slujba ortodoxa, cu parinti duhovnicesti inspirati de Duhul Sfant sau cu autori de spiritualite ortodoxa descoperiti prin lectura – impresioneaza prin emotia si fiorul marturisii, prin vigoarea si fermitatea optiunii pentru Ortodoxie. Sunt prezenti in carte prin marturiile lor clerici si mireni, monahi si monahii, barbati si femei, din diferite spatii geografice si culturale ale Occidentului inteles in sens larg, prin raportare la rasaritul nostru traditional ortodox./spanbr /spanCartea se incheie cu trei marturii despre trei mari figuri ortodoxe din Occident, incadrate de autor in categoria Personalitatilor cu majuscula: marele teolog francez Olivier ClOment, parintele roman Roman Braga, marturisitor pe taramuri americane, si parintele arhimandrit Placide Deseille, cel mai mare parinte duhovnic francez contemporan./spanbr /spanNe bucura din toata inima aparitia acestei lucrari pasionante, impresionanta prin prospetimea si vigoarea marturisilor de credinta insumate si datatoare de nadejde in privinta viitorului crestinismului si al Ortodoxiei in lumea contemporana, in pofida tuturor vitregiilor timpului istoric si a provocarilor modernitatii (si postmodernitatii). - Felicia Dumas/spanbr /br /span„Ortodoxia in Occident nu reprezinta nici ceva nou si nici ceva strain, adus din afara. De altminteri, Biserica Ortodoxa nu poate fi considerata straina nicaieri, fiindca ea are constiinta ca este Biserica lui Hristos, universala prin excelenta si nu o simpla adunare de oameni ce au in comun o aceeasi cultura sau un acelasi folclor. On plus, ortodocsii din Franta si din Occident in general au profundul sentiment de a continua o legatura rupta candva cu originile tarilor lor si ale propriei lor civilizatii. [Parintele Jonathan Hemmings o spune raspicat in cartea de fata: „Credinta ortodoxa a fost adusa in Britania de Sfantul Iosif din Arimateea. Asa ca nu am cautat ceva strain, ci am revenit la Biserica infiintata aici”] - Parintele arhimandrit Placide Deseille./spanbr /br //p/p
watch series