Celebrarea Cuvantului in Liturghia Bizantina. Ed. a II-a revazuta

Format: 15x21 cm
ISBN: 9786066071314
Status: in stoc

Celebrarea Cuvantului in Liturghia Bizantina. Ed. a II-a revazuta

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Renasterea
Numar de pagini: 266

„Ritul bizantin actual este rezultatul a doua traditii confluente: una, caracteristic constantinopolitana, avandu-si radacinile indepartate la Antiohia si probabil si in Capadocia; alta, palestiniana, inspirata de slujbele de la Ierusalim si din manastirile din imprejurimi. De cand vechea randuiala constantinopolitana a fost abandonata, oficiul divin bizantin actual [cele sapte Laude] apartine celei de a doua traditii; dimpotriva, Liturghia Euharistica este categoric de origine constantinopolitana si a pastrat randuielile capitalei. Ansamblul celor trei antifoane era o structura liturgica ce aparea frecvent in slujbele constantinopolitane si il putem considera ca una dintre caracteristicile acestui vechi rit. Nu este intalnit in slujbele traditiei palestiniene. Deci, pentru a studia cele trei antifoane de la inceputul Liturghiei, cel mai valoros document de care dispunem este Tipiconul Marii Biserici”. (J. Mateos, S.J., Celebrarea Cuvantului in Liturghia Bizantina, p. 34)

Pret: 22.00 LEI   
  Cumpara


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul


(Nu exista recenzii la aceasta carte. Fiti primul care scrie o recenzie!)


Carti similare

Volume apartinand de la aceeasi editura

    • CUPRINS
      Prefata (Edward G. Farrugia, S. J.)... 13
      Cateva date despre viata sa si despre pasiunea sa covarsitoare... 14
      Preocuparea majora si diversele sale aplicatii... 21
      Cai si modalitati de exprimare a unei opinii... 25
      Vocatie si activitati secundare... 30
      Concluzii... 33
      PrefaTa la ediTia a doua (Edward G. Farrugia, S. J.)... 35
      Despre autenticitatea Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur... 39
      Magnum Opus... 41
      Refl ectii asupra metodei lui Taft... 43
      O modifi care a metodei lui Taft: dinspre centru spre periferie... 45
      Studii in alte domenii... 47
      Medalion comemorativ... 48
      Bibliografi a autorului... 51
      Abrevierile si lucrarile citate in forma abreviata... 101
      Multumiri... 111
      Introducere... 113
      Obiectivul si scopul studiului... 115
      Geneza studiului... 117
      Liturgica comparata audiata: o nota privind metoda... 119
      Izvoarele... 121
      Precizare privind nomenclatura... 121
      6 Cuprins
      Cap. I ‒ Dipticele: natura, denumire Si scop... 123
      A. Diptice, mijlociri, aclamatii... 123
      B. Nomenclatura... 129
      C. Practica liturgica bizantina actuala... 131
      I. Dipticele celor morti... 131
      1. Ecfonisul proestosului... 131
      2. Dipticele diaconale... 132
      II. Dipticele celor vii... 133
      1. Ecfonisul proestosului... 134
      2. Dipticele diaconale... 135
      III. Dipticele celor vii la Liturghia arhiereasca... 136
      1. Manuscrisele medievale... 136
      2. Un text modern de la Ierusalim... 137
      3. Practica actuala... 140
      a. Liturghia patriarhala... 140
      b. Liturghia episcopala... 140
      IV. Exclamatia Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 142
      Concluzii... 143
      Cap. II ‒ Fundalul: Dipticele liturgice rasaritene
      in izvoarele timpurii... 147
      A. Prezentarea aspectului analizat... 147
      I. Rugaciuni, mijlociri, diptice... 147
      II. Locul originar al dipticelor... 151
      III. Prin ce difera mijlocirile anaforale de dipticele?... 154
      B. Nomina in izvoarele timpurii... 157
      1. Ignatie al Antiohiei... 157
      2. Ciprian al Cartaginei... 158
      C. Izvoarele antichitatii tarzii... 158
      I. Egipt... 158
      1. Evhologhionul lui Serapion... 158
      Cuprins 7
      2. Papirusul Strasbourg... 160
      3. Didascalia Arabica... 161
      II. Palestina... 162
      1. Chiril (Ioan II) al Ierusalimului... 162
      2. Ieronim... 163
      3. Testamentum Domini... 164
      III. Cipru... 165
      IV. Antiohia... 166
      1. Constitutiile Apostolice... 166
      2. Teodor al Mopsuestiei... 166
      3. Ioan Hrisostom... 166
      V. Cilicia... 172
      1. Teodor al Mopsuestiei... 172
      2. Dionisie Pseudo-Areopagitul... 173
      3. Sinodul de la Mopsuestia din 550... 174
      VI. Mesopotamia Vest-Siriana... 178
      1. Iacob de Sarug... 178
      2. Canoanele lui Marutas... 180
      VII. Mesopotamia Est-Siriana... 182
      1. Narsai... 182
      2. Gabriel de Basra... 183
      Concluzii... 184
      Cap. III ‒ Dipticele in afara BizanTului... 187
      A. Palestina... 187
      I. Dipticele aghiopolite din codicele Sinai Gr. 1040... 187
      II. Dipticele metrice din codicele Sava 153... 192
      III. Concluzia A: dipticele palestiniene ale
      Liturghiei Sf. Iacov... 193
      B. Dipticele armene... 193
      I. Pataragul... 193
      8 Cuprins
      II. Talcuitorii Liturghiei armene... 197
      1. Hosrov Anjewac῾i... 197
      2. Nersēs Lambronac῾i... 197
      3. YovhannÄ“s Arčišec῾i... 198
      III. Concluzia B: dipticele armene... 198
      C. Siria si Mesopotamia... 199
      I. Dipticele din Mesopotamia si Cartea Vietii... 199
      1. Talcuitorii... 199
      2. Izvoare mesopotamiene ulterioare... 200
      3. Šararul maronit... 201
      II. Dipticele siro-antiohiene... 202
      III. Concluzia C: dipticele in izvoarele siriace... 204
      D. Dipticele egiptene... 204
      I. Mijlocirile copte astazi... 205
      II. Dipticele etiopiene... 206
      III. Faclia din intuneric... 207
      IV. Fragmente dipticale... 208
      1. Papirusul Cairo 10395A... 210
      2. Papirusul Berlin 3602... 210
      3. Dipticul Luxor... 212
      4. Dipticul Boston... 215
      5. Papirusul Viena... 215
      6. Coptica Lovaniensia 28... 216
      7. Dipticele din Codicele British Library Add. 17195... 217
      8. Papirusul Londra 514... 218
      9. Papirusul Londra 513... 220
      10. Papirusul Londra 155... 221
      11. Papirusul Londra 971... 222
      V. Concluzia D: dipticele in Egipt... 222
      Cuprins 9
      Cap. IV ‒ Dipticele bizantine ale morTilor:
      istorie Si liturghie... 227
      A. Izvoarele istorice... 227
      I. Ioan Hrisostom... 227
      1. Omilia 21 la Faptele Apostolilor... 227
      2. Ioan Hrisostom si dipticele in perioada exilului
      si mortii sale... 229
      II. Izvoare ulterioare... 233
      1. Pomenirea Nascatoarei de Dumnezeu... 233
      2. Sinodul de la Constantinopol din anul 518... 235
      3. Maxim Marturisitorul... 236
      B. Izvoarele liturgice... 238
      I. Protheoria... 238
      II. Dipticele pastrate in izvoarele liturgice... 240
      1. Versiunea lui Leon Thuscus... 240
      2. Evhologhioanele si Diataxele manuscrise... 242
      III. Degenerarea dipticelor... 244
      1. Evhologhioanele si Diataxele... 244
      2. „Dipticul” lui Cozza-Luzi... 246
      IV. Un diptic italo-grecesc... 247
      V. Editia princeps a Qundāq-ului melchit... 249
      VI. Unde erau proclamate dipticele celor morti?... 251
      VII. Excurs: Irmosul Nascatoarei de Dumnezeu
      „Vrednic este cu adevarat…”... 251
      Concluzii... 253
      Cap. V ‒ Dipticele bizantine ale celor vii:
      istorie Si liturghie... 255
      A. Izvoarele istorice... 255
      I. Ierarhia 1: pomenirile intereclesiale dintre patriarhii... 255
      1. Controversa monofi zita timpurie... 255
      2. Schisma acachiana... 256
      10 Cuprins
      3. Cele trei capitole si Sinodul Constantinopol II... 258
      4. Izvoare ulterioare: relatiile cu Roma... 259
      5. O precizare: Unirea de la Florenta... 261
      II. Ierarhia 2: pomenirile intereparhiale
      in cadrul patriarhiilor... 265
      1. In Patriarhia Antiohiei... 265
      2. In Patriarhia Constantinopolului... 265
      III. Ierarhia 3: dipticele locale eparhiale... 267
      IV. Pomenirea suveranilor... 268
      B. Izvoarele liturgice... 269
      I. Ecfonisul initial al proestosului... 269
      1. Textul receptus... 269
      2. Particularitatea italo-greceasca... 273
      3. Locul ecfonisului... 274
      II. Dipticele diaconale... 274
      1. Evhologhioanele manuscrise... 274
      a. Grott aferrata Gb IV... 275
      b. Sinai Gr. 958... 276
      c. Oxford Bodleian Auct. E. 5. 13... 276
      d. Τextul receptus... 276
      2. Manuscrisele diaconiconului... 277
      a. Sinai Gr. 1040... 277
      b. Paris Gr. 2509... 279
      3. Versiunea latina a lui Leon Thuscus... 279
      4. Diataxele... 282
      a. Moscova Sinod Gr. 381 (275)... 282
      b. Vatican Gr. 573... 283
      c. Vatoped 133 (744)... 283
      5. Editia princeps a Qundāqului melchit... 283
      III. Rafi nari ulterioare ale dipticelor arhieresti... 285
      Cuprins 11
      1. Versiunea araba veche a Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur.. 285
      2. Arhieraticonul lui Ghemistos... 287
      3. Jurnalul arhidiaconului Paul din Alep... 288
      4. Proskinitarul lui Arsenie Suhanov... 289
      5. Diataxa patriarhului Atanasie III... 291
      6. Cinovnikul de la Holmogori... 292
      7. Cinovnikul de la Moscova... 292
      IV. Permisiunea data staretilor de a folosi
      anaforaua numelor... 293
      V. Variante ale exclamatiei:
      Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 293
      VI. Cand erau proclamate dipticele celor vii?... 294
      Concluzii... 296
      Excurs... 299
      Cap. VI ‒ Aspecte disputate privind dipticele bizantine:
      cine, unde Si in ce ordine?... 303
      A. Cine era pomenit cu numele in dipticele bizantine?... 303
      I. Dipticele celor vii... 305
      1. Demnitarii din ierarhie... 305
      2. Suveranii... 306
      II. Dipticele celor morti... 307
      1. Ierarhia... 307
      2. Suveranii... 309
      III. Includerea Sinoadelor in diptice... 310
      IV. Erau pomenite in diptice si alte persoane?... 310
      B. Locul originar si succesiunea dipticelor
      in Liturghia bizantina... 312
      I. Ioan Hrisostom... 312
      II. Maxim Marturisitorul... 315
      III. Sinodul de la Constantinopol din 518... 317
      12 Cuprins
      IV. Epistola adresata papei Hormisdas... 319
      V. Epistola lui Iacob al Edesei... 320
      Concluzii... 321
      Concluzii: o taxonomie a dipticelor... 325
      Localizare... 325
      Tipuri de diptice... 326
      1. Dipticele ierarhice... 328
      2. Dipticele de comuniune... 328
      3. Dipticele confesionale... 328
      4. Dipticele mixte... 329
      Caracteristici structurale... 330
      1. Antiohia... 330
      2. Ierusalim... 330
      3. Alexandria... 330
      De ce diptice?... 331
      Amplifi care si declin... 332
      Consideratii pastorale... 335
      Index de manuscrise... 339
      Index general... 343
      Postfata... 363CUPRINS
      Prefata (Edward G. Farrugia, S. J.)... 13
      Cateva date despre viata sa si despre pasiunea sa covarsitoare... 14
      Preocuparea majora si diversele sale aplicatii... 21
      Cai si modalitati de exprimare a unei opinii... 25
      Vocatie si activitati secundare... 30
      Concluzii... 33
      PrefaTa la ediTia a doua (Edward G. Farrugia, S. J.)... 35
      Despre autenticitatea Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur... 39
      Magnum Opus... 41
      Refl ectii asupra metodei lui Taft... 43
      O modifi care a metodei lui Taft: dinspre centru spre periferie... 45
      Studii in alte domenii... 47
      Medalion comemorativ... 48
      Bibliografi a autorului... 51
      Abrevierile si lucrarile citate in forma abreviata... 101
      Multumiri... 111
      Introducere... 113
      Obiectivul si scopul studiului... 115
      Geneza studiului... 117
      Liturgica comparata audiata: o nota privind metoda... 119
      Izvoarele... 121
      Precizare privind nomenclatura... 121
      6 Cuprins
      Cap. I ‒ Dipticele: natura, denumire Si scop... 123
      A. Diptice, mijlociri, aclamatii... 123
      B. Nomenclatura... 129
      C. Practica liturgica bizantina actuala... 131
      I. Dipticele celor morti... 131
      1. Ecfonisul proestosului... 131
      2. Dipticele diaconale... 132
      II. Dipticele celor vii... 133
      1. Ecfonisul proestosului... 134
      2. Dipticele diaconale... 135
      III. Dipticele celor vii la Liturghia arhiereasca... 136
      1. Manuscrisele medievale... 136
      2. Un text modern de la Ierusalim... 137
      3. Practica actuala... 140
      a. Liturghia patriarhala... 140
      b. Liturghia episcopala... 140
      IV. Exclamatia Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 142
      Concluzii... 143
      Cap. II ‒ Fundalul: Dipticele liturgice rasaritene
      in izvoarele timpurii... 147
      A. Prezentarea aspectului analizat... 147
      I. Rugaciuni, mijlociri, diptice... 147
      II. Locul originar al dipticelor... 151
      III. Prin ce difera mijlocirile anaforale de dipticele?... 154
      B. Nomina in izvoarele timpurii... 157
      1. Ignatie al Antiohiei... 157
      2. Ciprian al Cartaginei... 158
      C. Izvoarele antichitatii tarzii... 158
      I. Egipt... 158
      1. Evhologhionul lui Serapion... 158
      Cuprins 7
      2. Papirusul Strasbourg... 160
      3. Didascalia Arabica... 161
      II. Palestina... 162
      1. Chiril (Ioan II) al Ierusalimului... 162
      2. Ieronim... 163
      3. Testamentum Domini... 164
      III. Cipru... 165
      IV. Antiohia... 166
      1. Constitutiile Apostolice... 166
      2. Teodor al Mopsuestiei... 166
      3. Ioan Hrisostom... 166
      V. Cilicia... 172
      1. Teodor al Mopsuestiei... 172
      2. Dionisie Pseudo-Areopagitul... 173
      3. Sinodul de la Mopsuestia din 550... 174
      VI. Mesopotamia Vest-Siriana... 178
      1. Iacob de Sarug... 178
      2. Canoanele lui Marutas... 180
      VII. Mesopotamia Est-Siriana... 182
      1. Narsai... 182
      2. Gabriel de Basra... 183
      Concluzii... 184
      Cap. III ‒ Dipticele in afara BizanTului... 187
      A. Palestina... 187
      I. Dipticele aghiopolite din codicele Sinai Gr. 1040... 187
      II. Dipticele metrice din codicele Sava 153... 192
      III. Concluzia A: dipticele palestiniene ale
      Liturghiei Sf. Iacov... 193
      B. Dipticele armene... 193
      I. Pataragul... 193
      8 Cuprins
      II. Talcuitorii Liturghiei armene... 197
      1. Hosrov Anjewac῾i... 197
      2. Nersēs Lambronac῾i... 197
      3. YovhannÄ“s Arčišec῾i... 198
      III. Concluzia B: dipticele armene... 198
      C. Siria si Mesopotamia... 199
      I. Dipticele din Mesopotamia si Cartea Vietii... 199
      1. Talcuitorii... 199
      2. Izvoare mesopotamiene ulterioare... 200
      3. Šararul maronit... 201
      II. Dipticele siro-antiohiene... 202
      III. Concluzia C: dipticele in izvoarele siriace... 204
      D. Dipticele egiptene... 204
      I. Mijlocirile copte astazi... 205
      II. Dipticele etiopiene... 206
      III. Faclia din intuneric... 207
      IV. Fragmente dipticale... 208
      1. Papirusul Cairo 10395A... 210
      2. Papirusul Berlin 3602... 210
      3. Dipticul Luxor... 212
      4. Dipticul Boston... 215
      5. Papirusul Viena... 215
      6. Coptica Lovaniensia 28... 216
      7. Dipticele din Codicele British Library Add. 17195... 217
      8. Papirusul Londra 514... 218
      9. Papirusul Londra 513... 220
      10. Papirusul Londra 155... 221
      11. Papirusul Londra 971... 222
      V. Concluzia D: dipticele in Egipt... 222
      Cuprins 9
      Cap. IV ‒ Dipticele bizantine ale morTilor:
      istorie Si liturghie... 227
      A. Izvoarele istorice... 227
      I. Ioan Hrisostom... 227
      1. Omilia 21 la Faptele Apostolilor... 227
      2. Ioan Hrisostom si dipticele in perioada exilului
      si mortii sale... 229
      II. Izvoare ulterioare... 233
      1. Pomenirea Nascatoarei de Dumnezeu... 233
      2. Sinodul de la Constantinopol din anul 518... 235
      3. Maxim Marturisitorul... 236
      B. Izvoarele liturgice... 238
      I. Protheoria... 238
      II. Dipticele pastrate in izvoarele liturgice... 240
      1. Versiunea lui Leon Thuscus... 240
      2. Evhologhioanele si Diataxele manuscrise... 242
      III. Degenerarea dipticelor... 244
      1. Evhologhioanele si Diataxele... 244
      2. „Dipticul” lui Cozza-Luzi... 246
      IV. Un diptic italo-grecesc... 247
      V. Editia princeps a Qundāq-ului melchit... 249
      VI. Unde erau proclamate dipticele celor morti?... 251
      VII. Excurs: Irmosul Nascatoarei de Dumnezeu
      „Vrednic este cu adevarat…”... 251
      Concluzii... 253
      Cap. V ‒ Dipticele bizantine ale celor vii:
      istorie Si liturghie... 255
      A. Izvoarele istorice... 255
      I. Ierarhia 1: pomenirile intereclesiale dintre patriarhii... 255
      1. Controversa monofi zita timpurie... 255
      2. Schisma acachiana... 256
      10 Cuprins
      3. Cele trei capitole si Sinodul Constantinopol II... 258
      4. Izvoare ulterioare: relatiile cu Roma... 259
      5. O precizare: Unirea de la Florenta... 261
      II. Ierarhia 2: pomenirile intereparhiale
      in cadrul patriarhiilor... 265
      1. In Patriarhia Antiohiei... 265
      2. In Patriarhia Constantinopolului... 265
      III. Ierarhia 3: dipticele locale eparhiale... 267
      IV. Pomenirea suveranilor... 268
      B. Izvoarele liturgice... 269
      I. Ecfonisul initial al proestosului... 269
      1. Textul receptus... 269
      2. Particularitatea italo-greceasca... 273
      3. Locul ecfonisului... 274
      II. Dipticele diaconale... 274
      1. Evhologhioanele manuscrise... 274
      a. Grott aferrata Gb IV... 275
      b. Sinai Gr. 958... 276
      c. Oxford Bodleian Auct. E. 5. 13... 276
      d. Τextul receptus... 276
      2. Manuscrisele diaconiconului... 277
      a. Sinai Gr. 1040... 277
      b. Paris Gr. 2509... 279
      3. Versiunea latina a lui Leon Thuscus... 279
      4. Diataxele... 282
      a. Moscova Sinod Gr. 381 (275)... 282
      b. Vatican Gr. 573... 283
      c. Vatoped 133 (744)... 283
      5. Editia princeps a Qundāqului melchit... 283
      III. Rafi nari ulterioare ale dipticelor arhieresti... 285
      Cuprins 11
      1. Versiunea araba veche a Anaforalei Sf. Ioan Gura de Aur.. 285
      2. Arhieraticonul lui Ghemistos... 287
      3. Jurnalul arhidiaconului Paul din Alep... 288
      4. Proskinitarul lui Arsenie Suhanov... 289
      5. Diataxa patriarhului Atanasie III... 291
      6. Cinovnikul de la Holmogori... 292
      7. Cinovnikul de la Moscova... 292
      IV. Permisiunea data staretilor de a folosi
      anaforaua numelor... 293
      V. Variante ale exclamatiei:
      Si pe/pentru toti si pe/pentru toate... 293
      VI. Cand erau proclamate dipticele celor vii?... 294
      Concluzii... 296
      Excurs... 299
      Cap. VI ‒ Aspecte disputate privind dipticele bizantine:
      cine, unde Si in ce ordine?... 303
      A. Cine era pomenit cu numele in dipticele bizantine?... 303
      I. Dipticele celor vii... 305
      1. Demnitarii din ierarhie... 305
      2. Suveranii... 306
      II. Dipticele celor morti... 307
      1. Ierarhia... 307
      2. Suveranii... 309
      III. Includerea Sinoadelor in diptice... 310
      IV. Erau pomenite in diptice si alte persoane?... 310
      B. Locul originar si succesiunea dipticelor
      in Liturghia bizantina... 312
      I. Ioan Hrisostom... 312
      II. Maxim Marturisitorul... 315
      III. Sinodul de la Constantinopol din 518... 317
      12 Cuprins
      IV. Epistola adresata papei Hormisdas... 319
      V. Epistola lui Iacob al Edesei... 320
      Concluzii... 321
      Concluzii: o taxonomie a dipticelor... 325
      Localizare... 325
      Tipuri de diptice... 326
      1. Dipticele ierarhice... 328
      2. Dipticele de comuniune... 328
      3. Dipticele confesionale... 328
      4. Dipticele mixte... 329
      Caracteristici structurale... 330
      1. Antiohia... 330
      2. Ierusalim... 330
      3. Alexandria... 330
      De ce diptice?... 331
      Amplifi care si declin... 332
      Consideratii pastorale... 335
      Index de manuscrise... 339
      Index general... 343
      Postfata... 363

    • Părintele Ierodiacon Justinian Stoica s-a născut la 24 aprilie 1938, în duminica Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, din părinÈ›ii Stelian È™i Maria, în comuna Aninoasa, judeÈ›ul ArgeÈ™. Născându-se pirpiriu, părinÈ›ii lui, crzând că nu va trăi, în aceeaÈ™i zi l-au botezat, punându-i numele Ion.
      - a făcut 7 clase elementare în comuna natală È™i 2 ani È™coală profesională metalurgică la Câmpulung Muscel;
      - între anii 1954-1956 a lucrat la mina de cărbuni de la BerevoieÈ™ti, judeÈ›ul ArgeÈ™, ca forjor È™i mecanic trolist;
      - în septembrie 1956 a mers în Moldova È™i s-a închinoviat în obÈ™tea mănăstirii Slatina, judeÈ›ul Suceava, unde a vieÈ›uit până în mai 1959 când a fost alungat din cinul monahal cu decretul comuniÈ™tilor 410/1959;
      - a făcut 10 luni armată la munci agricole È™i la construcÈ›ii;
      - 10 ani a fost salariatul Patriarhiei Române la mănăstirile: Curtea de ArgeÈ™, Cheia È™i Sinaia. La Curtea de ArgeÈ™ a făcut Liceul seral;
      - din august 1970 È™i până în martie 1981 a vieÈ›uit în obÈ™tea mănăstirii Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus, judeÈ›ui BraÈ™ov, timp în care, 1970-1974 a făcut, la zi, Facultatea de Teologie de la SIbiu;
      - la 15 august 1974 a fost hirotonit diacon celib, iar la 6 august 1975 a fost făcut călugăr, primind numele Justinian;
      - în martie 1981 a mers ca turist în Israel È™i Grecia. Ajuns în Muntele Athos, la Schitul românesc Prodromu pe 12 mai 1981, când avea 43 ani, nu s-a mai întors în È›ară;
      - după 40 ani vieÈ›uiÈ›i în Muntele Athos, la sfârÈ™itul lunii mai 2021, a revenit în È›ară, când ajunsese la 83 ani.

watch series