Cunoasterea rationala in teologia Sfantului Iustin Popovici si a Parintelui Dumitru Staniloae

Format: 13x20 cm
ISBN: 978-630-301-004-5
Status: in stoc

Cunoasterea rationala in teologia Sfantului Iustin Popovici si a Parintelui Dumitru Staniloae

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Doxologia
Numar de pagini: 386

Investigarea științifică a unui capitol de dogmatică mai puțin cercetat, cum este cazul gnoseologiei, prin intermediul operelor celor mai reprezentativi teologi ortodocși ai secolului al XX-lea, este de natură să deschidă un nou orizont asupra unor aspecte mai puțin investigate până în prezent de teologii români. Cunoașterea și evaluarea corectă a concepției gnose-ologice ortodoxe este astăzi cu atât mai necesară, cu cât cultura și știința vor să-și impună în conștiința contemporanilor pro-priul lor model de cunoaștere, care face abstracție de Dumnezeu, dar și de vocația și destinul omului din punct de vedere teologic. Fără o teologie a prezenței lui Dumnezeu în creație și în istoria umană, nu se poate pretinde descifrarea adevărului ultim al întregii existențe create. Considerăm că această lucrare de teologie dogmatică orto-doxă reprezintă o contribuție remarcabilă la descifrarea como-rilor de gândire din operele celor mai de seamă teologi ortodocși ai secolului trecut, referitoare la problema cunoașterii lui Dum-nezeu, premisă majoră a accesului la valorile nepieritoare ale Ortodoxiei universale. 

Pret: 37.00 LEI   
  Cumpara


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul


(Nu exista recenzii la aceasta carte. Fiti primul care scrie o recenzie!)


Carti similare


    • De ce, oare, această iniÈ›iativă care comportă multă muncă, dificultăÈ›i, timp È™i investiÈ›ie materială? Răspunsul este simplu. Poporul cel dreptcredincios are nevoie de „chipuri de pocăinÈ›ă” cum rosteÈ™te o rugăciune din canonul de pregătire pentru primirea Sfintei ÎmpărtăÈ™anii. Poporul lui Hristos din România este însetat de „apa cea vie”, este înfometat după „pâinea cea spre fiinÈ›ă”.
      „Chipuri de pocăinÈ›ă” găsim în viaÈ›a sfinÈ›ilor din primele veacuri creÈ™tine, în viaÈ›a sfinÈ›ilor cu care Dumnezeu a binecuvântat neamul românesc.
      „Chipuri de pocăinÈ›ă” găsim, de asemenea, în viaÈ›a bineplăcuÈ›ilor lui Dumnezeu care au odrăslit în sânul altor popoare. CuvioÈ™ii StareÈ›i de la Optina se numără printre aceste „chipuri de pocăinÈ›ă”, printre „geniile sfinÈ›eniei” spre care se îndreaptă omul contemporan în căutare de odihnă sufletească.
      IntenÈ›ia publicării unei colecÈ›ii dedicate vieÈ›ii mănăstireÈ™ti de la Optina are È™i un alt scop È™i anume: tot ceea ce s-a petrecut ca viaÈ›ă monahală autentică timp de peste 100 de ani la Optina se datorează influenÈ›ei exercitate asupra Lavrei de Sfântul Paisie Velicicovski de la Mănăstirea NeamÈ›. În viaÈ›a celor 14 stareÈ›i ai Optinei, canonizaÈ›i de Biserica Ortodoxă Rusă în 1996, se descoperă amprenta geniului paisian.
      După moartea Sf. Paisie, ucenicii săi au mers în Rusia È™i prin intermediul lor s-a născut fenomenul numit „Optina”. Timp de peste 100 de ani după moartea Sfântului Paisie Velicicovski, monahismul din Èšările Române, din Rusia È™i din alte părÈ›i ale Bisericii Ortodoxe a fost influenÈ›at de lucrarea duhovnicească a Mănăstirii NeamÈ› de la sfârÈ™itul secolului al XVIII-lea.
      Vremurile au fost grele pentru Rusia în tot veacul XX, iar pentru România nu tocmai uÈ™oare. InfluenÈ›a vieÈ›ii duhovniceÈ™ti rezultată din lucrarea Sfântului Paisie s-a diminuat considerabil.
      Redescoperirea Filocaliei prin traducerile Părintelui Dumitru Stăniloae, revigorarea monahismului atonit, traducerile din SfinÈ›ii PărinÈ›i, redobândirea libertăÈ›ii în spaÈ›iul Europei răsăritene după 1990 au oferit cadrul necesar redescoperirii cu mai multă vigoare a influenÈ›ei Sfântului Paisie asupra vieÈ›ii creÈ™tine ortodoxe.
      Publicarea colecÈ›iilor dedicate stareÈ›ilor mănăstirii Optina se doreÈ™te a fi, aÈ™adar, È™i un omagiu adus Sfântului Paisie de la NeamÈ›.
      Prin intermediul acestei colecÈ›ii creÈ™tinul de azi intră în legătură cu un izvor de viaÈ›ă care-l adapă autentic în setea lui după sens, lumină, în setea lui după Dumnezeu. ViaÈ›a È™i învăÈ›ăturile stareÈ›ilor de la Optina arată, dincolo de locul È™i timpul în care ei au trăit, că existenÈ›a omului fără Hristos È™i fără Evanghelie, fără Biserică, este un non-sens, o confuzie, o disperare fără leac. Spre stareÈ›ii de la Optina, în veacul al XIX-lea È™i începutul veacului XX, se îndreptau pentru cuvânt duhovnicesc mulÈ›imi de călugări, È›ărani È™i moÈ™ieri, prinÈ›i È™i intelectuali. De ce? Pentru că trăiau dramatic golul din ei È™i simÈ›eau că la umbra sfinÈ›ilor de la Optina găseau izvorul umplerii vieÈ›ii lor cu duh È™i adevăr.
      Astăzi, omenirea trăieÈ™te È™i mai dramatic decât în veacurile XIX È™i XX, tragedia singurătăÈ›i, a disperării, a lipsei de libertate lăuntrică. Unde să alerge omul de azi pentru a-È™i regăsi echilibru vieÈ›ii interioare È™i, prin aceasta, să redescopere sensul existenÈ›ei sale?
      Răspunsul nu este È™i nu poate fi altul decât: HRISTOS. „VeniÈ›i la mine toÈ›i cei osteniÈ›i È™i împovăraÈ›i È™i Eu vă voi odihni pe voi.” (Matei 11, 28) Numai trăirea întru Hristos umple existenÈ›a omului.
      Spre Hristos ne conduce Liturghia, ne conduce Filocalia, ne conduce bucuria lăuntrică a rugăciunii minÈ›ii È™i a inimii, ne conduce lupta cu mândria, ne conduce iubirea de vrăjmaÈ™i. Toate aceste căi ne conduc spre Hristos È™i călăuză avem pe cei ce au parcurs acelaÈ™i drum: pustnicii din Egipt sau cei din CarpaÈ›i, cuvioÈ™ii din Athos sau cei de la Optina.
      Rog pe Dumnezeu să binecuvinteze strădania traducătorului, Părintele Profesor Teoctist Caia È™i a ostenitorilor din cadrul Editurii È™i Tipografiei Mitropoliei Moldovei È™i Bucovinei care fac posibilă publicarea colecÈ›iei „CuvioÈ™i stareÈ›i de la Optina”.
      Dumnezeu să te binecuvinteze È™i pe tine, cititorule al acestei cărÈ›i, conducându-te prin pocăinÈ›ă, rugăciune È™i iubire, la viaÈ›a în Hristos, singura care-È›i va oferi bucurii adevărate, libertate reală È™i lumină în viaÈ›ă. († TEOFAN, Mitropolitul Moldovei È™i Bucovinei)

Volume apartinand de la aceeasi editura

    • pspanProlog /spanbr /span /spanbr /spanDespre necesitatea aparitiei unor lucrari de specialitate privind imnografia bizantina am relatat in primul volum dedicat condacelor Sfantului Roman Melodul. Oncurajarile si semnalele pozitive primite ne-au determinat sa elaboram un al doilea volum dedicat operelor Sfantului Roman, opere ce nu se vor numai lecturate, ci intelese cu adevarat si, mai apoi, transpuse in viata credinciosilor. /spanbr /span /spanbr /spanVolumul este deschis de studiul intitulat „O noua specie a imnografiei bizantine: condacul. Scurta introducere in elementele sale definitorii”. Semnatarul textului evidentiaza atat istoria aparitiei acestui gen al imnografiei bizantine, cat si elementele de componenta (refren, structura metrica, strofa), deosebit de importante pentru studierea imnografiei Sfantului Roman. /spanbr /span /spanbr /spanLucrarea este continuata apoi de traducerea unui numar de saptesprezece condace, impartite de editori – din considerente metodologice – in doua sectiuni: Imnele Vechiului Testament (opt condace), respectiv Imnele Noului Testament (noua condace). Prezentul volum evidentiaza acele condace ale Sfantului Roman ce au la baza evenimente descrise de Sfanta Scriptura. Propunem, asadar, cititorului roman o perindare prin imaginile scripturistice, vetero si neotestamentare: de la crearea si caderea in pacat a protoparintilor pana la rastignirea Domnului. Prin reliefarea acestor condace, am cautat sa descriem atat raportul tip-antitip prezent in Sfanta Scriptura, cat si evidentierea erminiei istoriei soteriologice, in al carei centru se afla Persoana Mantuitorului Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu si Fiul Omului, „in veci acelasi” (Evr. 13, 8). /spanbr /span /spanbr /spanAceste traduceri inedite sunt insotite atat de note ce privesc ocurentele biblice si sursele de inspiratie ale Melodului bizantin, cat si de o nota informativa pentru fiecare sectiune. Credem ca un astfel de demers il va apropia si mai mult pe cititor de opera Sfantului Roman, in care va regasi atat subtilitatile de natura teologica, prezente in epoca in care Melodul a activat, cat si acele exprimari plastice ale autorului bizantin in vederea creionarii cadrelor istoriei mantuirii umane, din care el nu se exclude. /spanbr /span /spanbr /spanLucrarea este finalizata cu o continuare a bibliografiei selectiveprivind viata, opera si teologia Sfantului Roman. Dorim pe aceasta cale sa venim in sprijinul celor cu adevarat insetati de cunoasterea imnografiei bizantine, propunandu-le acele titluri de mare importanta in vederea studierii aspectelor istorice, filologice si teologiceale acestui geniu bizantin. /spanbr /span /spanbr /spanSperam, de asemenea, ca lecturarea acestui volum patristic va apropia si mai mult pe cititor de imnografia crestina, invatand sa abordeze astfel textul patristic, nu in afara celui scripturistic, ci totdeauna intr-o perfecta simbioza! /spanbr /span /spanbr /span /spanbr /span /spanbr /spandrd. Alexandru PRELIPCEAN/span/p
watch series