Gheronda Iosif Vatopedinul, un suras din vesnicie

Format: 16x24
ISBN: 978-606-8439-20-4
Status: in stoc

Gheronda Iosif Vatopedinul, un suras din vesnicie

1 recenzii (nota 5.0)

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Bonifaciu
Numar de pagini: 608

„Gheronda Iosif Vatopedinul” nu este o carte, ci este duh È™i este viață (cf. Ioan 6, 63). Este parcursul unui om care la 15 ani L-a văzut pe Hristos viu, L-a urmat pe calea pătimirii, a fost defăimat, prigonit, a murit È™i a surâs după moarte, adeverind Învierea. Iar ucenicul lui a văzut È™i a mărturisit (cf. I Ioan 4, 14), aÈ™ternându-i viața în scris, atât cât este cu putință cuvintelor a o cuprinde. Cartea cuprinde È™i o bogată colecție de fotografii din arhiva Sfintei Mari Mănăstiri Vatoped È™i apare în condiții grafice deosebite.

„Pregustări”…
Blândețea, bunătatea, pacea lină È™i mai presus de minte a Duhului Sfânt ce sălăÈ™luia în inima lui Gheronda Iosif erau o necurmată învățătură duhovnicească pentru cei tineri. Această pace era atât de adânc înrădăcinată înlăuntrul său È™i adăpa întreaga sa lume lăuntrică, încât È™i în momentele cele mai grele – omeneÈ™te vorbind – de clevetiri È™i prigoniri, ea nu slăbea, ci îl întărea lăuntric. Mulți îi vedeau chipul strălucind, mai ales după ce primea Sfânta ÎmpărtăÈ™anie, de care se apropia întotdeauna cu zdrobire de inimă È™i cu nenumărate lacrimi. Această slavă dumnezeiască pe care o purta înlăuntrul său strălucea adesea È™i în afară, când rostea cuvinte de învățătură în cercuri mai largi sau mai restrânse de oameni.

Purtarea sa cu totul nobilă, nefățarnică, plină de lepădare de sine È™i de dragoste stârnea de la sine uimire È™i respect în cei care trăiau lângă el È™i îi vedeau petrecerea de fiecare zi – desigur, fără ca el să dorească să trezească acest respect. Dimpotrivă, dumnezeiescul har ce sălăÈ™luia pururea înlăuntrul lui îi dădea simțământul duhovnicesc că era ”cel mai netrebnic dintre toți oamenii”.

Scria: „Nu am dorit nimic pe acest pământ, sufletul meu iubit, nici cinste, nici vrednicie, ci cu săracele mele puteri, precum zice cuvântul, în toată viața mea, «trebuințelor mele È™i celora ce sunt cu mine au slujit mâinile acestea» (Fapte, 20, 34) È™i nu am urmărit prin vreo purtare vicleană să îi fac pe alții să mă cinstească È™i să mă slujească. Vreau să mă mântuiesc È™i spre aceasta mă grăbesc, spre aceasta îmi îndrept toate săracele mele puteri”.

Era omul care putea să tămăduiască sufletele rănite de păcat, ținute în legăturile unor patimi vechi È™i ale înrobirilor de tot felul. Acele suflete pe care alți duhovnici le-ar fi ocolit din pricină că erau anevoie de tămăduit – ba adeseori chiar cu neputință de tămăduit omeneÈ™te –, Gheronda le primea cu multă bucurie, pentru că Îl vedea în aceÈ™ti oameni pe ÎnsuÈ™i Hristos. Niciodată nu gândea ceva disprețuitor despre aceste suflete, iar dacă îl ascultau, le dăruia tămăduirea în Hristos.

Pret: 82.00 LEI   
  Cumpara


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul
Mesaje: (1) - Pagina 1 din 1
:
5.0
2022-09-03 12:47:14
💫

--Pagina 1 din 1--

Carti similare

    • Măria Sa Neagoe Basarab... nu este in totalitate, asa cum poate o sugerează titlul, o lucrare de istorie, nici o fictiune literală È™i cu atât mai putin o scriere aghiografică. Nefiind exclusiv vreuna din acestea, cuprinde totuÈ™i câte ceva din fiecare.

      Lucrarea de istorie poate fi socotită în măsura în care urmăreÈ™te firul cronologic al domniei lui Neagoe Basarab, aÈ™a cum l-am găsit înfăÈ›iÈ™at - cu controversele de rigoare - în cele două vechi izvoare, LetopiseÈ›ul Cantacuzino È™i ViaÈ›a Sfântului Nifon scrisă de Gavriil Protul, precum È™i în alte documente È™i studii de specialitate, toate indicate în bibliografia orientativă de la sfârÈ™itul cărÈ›ii. Scriere aghiografică nu cutezăm a o numi, căci cele sfinte se cuvin a fi scrise de cei sfinÈ›i. Gândul nostru a fost doar acela de a înfăÈ›iÈ™a - într-o societate a modelelor de tot felul - chipul unui domn român care a trăit în mod isihast.

      Aici, sursa principala de inspiraÈ›ie ne-a fost cartea ÎnvăÈ›ăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie, o scriere în felul ei autobiografică, fiindcă toate sfaturile date prinÈ›ului moÈ™tenitor au în ele greutatea cuvântului cercat cu fapta. ÎnvăÈ›ăturile ne arată că viaÈ›a voievodului muntean a cuprins cele trei dimensiuni nedespărÈ›ite ale spiritualităÈ›ii ortodoxe, aÈ™a cum ni le înfăÈ›iÈ™ează teologia răsăriteană: dogmatica, eclesiastica si ascetica. Domnul Neagoe a cunoscut dogmele credintei pravoslavnice si le-a pazit cu sfintenie. De asemenea, a avut nemarginita evlavie si dragoste pentru Biserica, pentru randuielile si slujitorii ei adevarati, episcopi, preoti sau monahi. Si nu in ultimul rand a dus o viata de asceza, unind nevointele trupesti cu trezvia mintii.

      Invataturile cuprind pagini minunate de Filocalie privind stiinta duhovniceasca a curatirii omului de patimi si a unirii sale cu Dumnezeu.

Volume apartinand de la aceeasi editura

    • „Gheronda Iosif Vatopedinul” nu este o carte, ci este duh È™i este viaÈ›ă (cf. Ioan 6, 63). Este parcursul unui om care la 15 ani L-a văzut pe Hristos viu, L-a urmat pe calea pătimirii, a fost defăimat, prigonit, a murit È™i a surâs după moarte, adeverind Învierea. Iar ucenicul lui a văzut È™i a mărturisit (cf. I Ioan 4, 14), aÈ™ternându-i viaÈ›a în scris, atât cât este cu putinÈ›ă cuvintelor a o cuprinde. Cartea cuprinde È™i o bogată colecÈ›ie de fotografii din arhiva Sfintei Mari Mănăstiri Vatoped È™i apare în condiÈ›ii grafice deosebite.

      „Pregustări”…
      BlândeÈ›ea, bunătatea, pacea lină È™i mai presus de minte a Duhului Sfânt ce sălăÈ™luia în inima lui Gheronda Iosif erau o necurmată învăÈ›ătură duhovnicească pentru cei tineri. Această pace era atât de adânc înrădăcinată înlăuntrul său È™i adăpa întreaga sa lume lăuntrică, încât È™i în momentele cele mai grele – omeneÈ™te vorbind – de clevetiri È™i prigoniri, ea nu slăbea, ci îl întărea lăuntric. MulÈ›i îi vedeau chipul strălucind, mai ales după ce primea Sfânta ÎmpărtăÈ™anie, de care se apropia întotdeauna cu zdrobire de inimă È™i cu nenumărate lacrimi. Această slavă dumnezeiască pe care o purta înlăuntrul său strălucea adesea È™i în afară, când rostea cuvinte de învăÈ›ătură în cercuri mai largi sau mai restrânse de oameni.

      Purtarea sa cu totul nobilă, nefăÈ›arnică, plină de lepădare de sine È™i de dragoste stârnea de la sine uimire È™i respect în cei care trăiau lângă el È™i îi vedeau petrecerea de fiecare zi – desigur, fără ca el să dorească să trezească acest respect. Dimpotrivă, dumnezeiescul har ce sălăÈ™luia pururea înlăuntrul lui îi dădea simÈ›ământul duhovnicesc că era ”cel mai netrebnic dintre toÈ›i oamenii”.

      Scria: „Nu am dorit nimic pe acest pământ, sufletul meu iubit, nici cinste, nici vrednicie, ci cu săracele mele puteri, precum zice cuvântul, în toată viaÈ›a mea, «trebuinÈ›elor mele È™i celora ce sunt cu mine au slujit mâinile acestea» (Fapte, 20, 34) È™i nu am urmărit prin vreo purtare vicleană să îi fac pe alÈ›ii să mă cinstească È™i să mă slujească. Vreau să mă mântuiesc È™i spre aceasta mă grăbesc, spre aceasta îmi îndrept toate săracele mele puteri”.

      Era omul care putea să tămăduiască sufletele rănite de păcat, È›inute în legăturile unor patimi vechi È™i ale înrobirilor de tot felul. Acele suflete pe care alÈ›i duhovnici le-ar fi ocolit din pricină că erau anevoie de tămăduit – ba adeseori chiar cu neputinÈ›ă de tămăduit omeneÈ™te –, Gheronda le primea cu multă bucurie, pentru că Îl vedea în aceÈ™ti oameni pe ÎnsuÈ™i Hristos. Niciodată nu gândea ceva dispreÈ›uitor despre aceste suflete, iar dacă îl ascultau, le dăruia tămăduirea în Hristos.

watch series