Cateva clipe de ragaz

Format: 13x20 cm
ISBN: 978-606-550-561-2
Status: in stoc

Cateva clipe de ragaz

Colectia: Alte carti
Autor:
Editura: Egumenita
Numar de pagini: 120

Noi, oamenii, n-am fost creaţi să suferim. Nu. Nici să murim. Nici să ne întristăm.
Am fost creaţi să trăim veşnic, în comuniune între noi.
Şi totuşi, după cădere, acolo în grădina Edenului, toate s-au schimbat.
Şi, împreună cu cunoaşterea binelui şi răului, a venit şi moartea. Durerea. Problemele. Ca o urmare firească, nu ca pedeapsă.
Unii spun că Dumnezeu este rău.
„Altfel de ce ar îngădui ca noi să păţim diverse necazuri?”
Însă cei ce spun asta încă n-au conştientizat următoarele:
Ce mare dar este liberul arbitru.
Ce mare dar este libertatea.
Da. Dumnezeu ne-a dat posibilitatea alegerii. Să alegem dacă vom rămâne în această stare sau dacă vrem să plecăm de lângă El.
Şi asta este iubirea. Expresia ei absolută.

Pret: 11.00 LEI   
  Cumpara


Scrieti o recenzie

Nume:
Email:
Mesajul:
Apreciere:



  Trimite comentariul


(Nu exista recenzii la aceasta carte. Fiti primul care scrie o recenzie!)


Carti similare

Volume apartinand de la aceeasi editura

    • Numită pe bună dreptate „grădină preafrumoasă” și „Rai al desfătării, plin de roade duhovnicești”, Viața Cuviosului Iosif Busnaya este, în primul rând, un text hagiografic de mare respirație, în care Ioan, ucenicul său, prezintă pe parcursul a șase capitole personalitatea părintelui său „Iosif, făcătorul de minuni, zis Busnaya” și „biruințele acestui atlet” al lui Dumnezeu în palestra nevoințelor duhovnicești. După ce evocă anii tinereții și ai formării sale monahale, autorul consemnează sub forma unor „memorii” numeroase evenimente văzute ori trăite lângă starețul lui, vorbește despre asceza și virtuțile acestuia, despre desăvârșita lui neagonisire, ascultare și smerenie, despre marile daruri duhovnicești de care s-a învrednicit (așa ca iubirea arzătoare pentru oameni, darul străvederii și al înainte-vederii, citirea gândurilor, povățuirea cu discernământ a monahilor, darul tămăduirilor și al izgonirii demonilor ori chiar învierea morților), dar și despre înaltele trăiri și răpiri duhovnicești ale părintelui său, despre contemplarea „luminii negrăite” și a tainelor dumnezeiești, subliniind de câte ori are ocazia că toate acestea nu sunt decât „o picătură din marea cea largă a virtuților lui și a vieții sale desăvârșite, celei mai presus de cuvânt”. În ultima parte a cărții Ioan surprinde noi aspecte legate de boala și moartea Cuviosului Iosif, descrie înmormântarea sa dimpreună cu minunile și vedeniile care o însoțesc și oferă detalii semnificative care ajută la stabilirea datei nașterii și a morții marelui Părinte, dar și elemente despre cinstirea lui ca sfânt și despre cultul sfintelor moaște la creștinii siro-orientali.
      În al doilea rând, Viața Cuviosului Iosif se prezintă cititorului ca un adevărat pateric sirian, un mic „pateric al Văii Sapna”, dar și ca o historia monachorum, chiar dacă de dimensiuni mai reduse. Mai ales în „capitolul miracolelor”, după cum îl numea Ugo Zanetti, Ioan Kaldun scrie pagini memorabile despre „faptele slăvite” ale multor părinți din vremea sa și din generația anterioară – figuri marcante de monahi sfinți pe care Avva Iosif i-a cunoscut sau cu care a avut legături duhovnicești importante pentru formarea lui monahală –, pe care îi numește adesea, cu reverență, „stele în adâncurile bolții întunecoase” și „luminători care au strălucit în bezna vremilor noastre întunecate”. Așa au fost Ioan din Helafta cu ucenicii săi, Părintele Ișo din Kumata, Părintele Șubhalișo, „oceanul de înțelepciune”, Cuviosul Moise, „soarele între sfinți”, cu ucenicii săi Abdișo și Ioan din Dasen, Gabriel paracliserul și alți monahi din două vestite mănăstiri siro-orientale a căror prețioasă moștenire duhovnicească autorul a preluat-o, a asimilat-o și a transmis-o mai departe, iată, prin veacuri, până astăzi. El a reușit deopotrivă să zugrăvească, prin mijloace simple, deloc sofisticate, o adevărată frescă a monahismului siro-oriental de la sfârșitul secolului al X-lea.
      Nu în ultimul rând, Viața Cuviosului Iosif este și un „tratat” ascetico-mistic grație învățăturilor lui Rabban Iosif către fiii săi duhovnicești, adunate cu grijă și păstrate în tainițele inimii de către ucenicul și biograful său Ioan, care le-a pus în scris apoi în capitolul al VIII-lea al cărții de față. Aceste învățături izvorâte din trăirea și experiența duhovnicească a părintelui său constituie elemente biografice care, relatate în stilul hagiografic al epocii, surprind amănunte despre viața cotidiană a monahului, urmărită aproape ceas de ceas, despre viața văzută, palpabilă – presărată adesea cu întâmplări minunate, mai presus de fire – în preajma unui sfânt, dar și despre cele de taină ale unei vieți „ascunse cu Hristos în Dumnezeu” (Col. 3, 3). Iosif îi învață pe tinerii pustnici cum să trăiască în mănăstire sau în lavră, cum să citească Scriptura, despre împlinirea canonului monahal la chilie, despre postire și cum să se împărtășească, după care ni se prezintă o serie de învățături ale sale, grupate tematic, despre isihie, post și înfrânare, despre priveghere, citire, rugăciune, pocăință și metanii, dar și despre virtuți precum smerenia, blândețea, bunătatea, mila sau iubirea. Trebuie subliniat însă faptul că în miezul învățăturii Cuviosului Iosif Busnaya se află contemplația (theoria) și concepția despre cele trei etape ale vieții duhovnicești (cea trupească, sufletească și duhovnicească), așa cum a fost ea cristalizată anterior în scrierile lui Iosif Hazzaya sau Isaac Sirul – cei doi mari „stâlpi ai Sfintei Biserici și ai vieții monahicești” –, pe care o asimilează, o sistematizează și o transmite prin experiență mai departe monahilor săi, asigurând astfel continuitatea tradiției ascetice și mistice siro-orientale.
      Ioan Bar Kaldun ne dăruiește în cele din urmă o scriere în care reușește să împletească cu măiestrie, în cadrul tradițional al unei Vieți de sfânt, ampla „biografie individuală” a Cuviosului Iosif Busnaya cu „biografia colectivă” a sfinților părinți din vremea sa și cu învățăturile sale ascetico-mistice, producând un corpus unitar, clasic și totodată inovator pentru vremea lui, care nu încetează să ne surprindă și astăzi prin simplitatea și dezinvoltura scriiturii, dar și prin complexitatea temelor ascetico-mistice abordate.
      Viziunea lui Ioan Bar Kaldun este așadar eminamente filocalică, scrierea sa devenind un mijloc de povățuire duhovnicească a monahilor din vremea sa și de mai târziu, dar și a cititorului de astăzi, care, adâncindu-se în tainele și înțelesurile adânci ale acestei cărți, va fi cu siguranță atins de prospețimea revigorantă a „adierilor” harului dumnezeiesc, care continuă „să sufle unde voiește” (In. 3, 8), căci „Iisus Hristos, ieri şi azi şi în veci, este Acelaşi” (Evr. 13, 8). Astfel, Viața Cuviosului Iosif Busnaya îi propune discret cititorului o veritabilă ucenicie la picioarele sfinților, în care acesta primește nu doar o învățătură prin cuvânt și un model de viețuire ascetică și de sfințenie, ci mai ales i se mijlocește o experiență – experiența Duhului Sfânt pe care a avut-o acel sfânt –, deschizându-i accesul la ceea ce în mediul monahal este denumit prin sintagma „cunoaștere harică” sau „experiență duhovnicească”. Hagiograful devine, treptat, un „mijlocitor” între cititor și experiența duhovnicească a cuvioșilor despre care scrie, dar și un „mistagog” care îl introduce, prin intermediul scrierii sale, în tainele și experiența de veacuri a Bisericii. 

    • În cele din urmă, cel mai frumos cadou pe care-l poÈ›i face copilului tău e...să-l laÈ™i în pace!

      ÎnÈ›elegeÈ›i-vă mai întâi voi doi: tata È™i mama.

      Nu forța copilul, el va reacționa!

      VorbeÈ™te-i dulce, ca să te audă cu inima, ea reprezintă „urechile” copilului.

      Chiar È™i tăcerea ta, când este impregnată cu înÈ›elepciune, revarsă valuri de iubire care-È™i ating scopul.

      Treci cu vederea nervii È™i furia copilului tău obraznic, vezi-i sufletul care se chinuie, care creÈ™te, care se descoperă pe sine, È™i care se neliniÈ™teÈ™te pentru toate. ÎnvaÈ›ă să priveÈ™ti mai adânc!

      Să discerni fricile din spatele certurilor, singurătatea din spatele înjurăturilor È™i strigătelor, frumuseÈ›ea sufletească a fiinÈ›ei lui din spatele înfăÈ›iÈ™ării lui ciudate.

      Mamă, tată, lăsaÈ›i copilul vostru să calce pe pământul sfânt al inimii voastre, nu ca să-È™i aÈ™eze tabăra acolo pentru totdeauna, ci ca să-È™i întindă aripile È™i să zboare!

      Vă admir È™i mă plec înaintea voastră, È™i vă sărut mâinile sfinte, care È›in înăuntru cea mai pură făptură a planetei noastre. Și vă doresc din tot sufletul ca toate lucrurile bune È™i folositoare să vină în viaÈ›a È™i în casa dumneavoastră.

      EÈ™ti cel mai preÈ›ios părinte. Tu. Crede acest lucru È™i trăieÈ™te-l.

    • Toate sunt relaţii.

      Iniţial, acesta voiam să fie titlul cărţii pe care o ţii în mână, dar au tăbărât toţi pe mine….

      „Bine, Lefteris… dar ajunge. E exagerat. Există atâtea titluri. Găseşte ceva nou…”.

      Astfel, am schimbat titlul.

      Însă pot începe prologul meu aşa cum îmi place.

      Aşadar toate sunt relaţii.

      Sau, cel puţin, toate se fac pentru relaţii. Toate ajung să fie pentru relaţii.

      Odată, părintele Filothei Faros a fost întrebat: „Care este cel mai important lucru în viaţă?”, şi acela a răspuns: „Relaţiile…”.

      Şi cu toate că în multe lucruri avem păreri diferite, cred că acest răspuns este un mare adevăr.

      Relaţiile sunt cel mai important lucru în viaţă.

      Relaţia noastră cu Dumnezeu şi relaţia cu semenii noştri.

      Şi cu cât mai repede înţelegem asta, cu atât mai frumoasă ne va deveni viaţa.

      Pentru că ştii…

      Ne preocupăm de toate… De muncă, de familie, de alergături, de distracţii, şi-i lăsăm pe locul doi pe oamenii dragi nouă – pe părinţi, pe fraţi, pe bunicii noştri, pe prieteni, pe copii… Îl lăsăm pe locul doi pe Dumnezeu.

      Îl lăsăm pe locul doi pe tovarăşul nostru de viaţă.

      Cu una dintre aceste relaţii se ocupă cartea aceasta.

      Relaţia noastră cu cealaltă persoană. Cu jumătatea noastră.

      Relaţia cu soţul sau soţia, cu tovarăşul nostru de viaţă…

      Nu ştiu dacă ai citit vreo altă carte de-a mea.

      Dacă da, atunci ştii că în fiecare dintre acestea se îmbrăÈ›iÈ™ează trei lucruri: psihologia, Tradiţia ortodoxă şi experienţa.

      Dacă n-ai citit, îţi spun acum ca să ştii.

      Unora asta le place. O întâmpină cu entuziasm.

      Altora nu le place.

      Oricum ar fi, sper ca, citind paginile ce urmează, ceva bun să scoţi din ele.

      Îţi doresc lectură plăcută şi cele pe care le citeşti să te mulţumească!

      Multă putere în luptă şi Maica Domnului să fie cu noi!

       

      Eleftherios G. Eleftheriadis,

watch series